Like hand, like mask
Reclining Bull
Divers
Pink Onion
Untitled
Gene Zijde / Other Side
Mother figure
Queen of Denmark (JG)
Frame Story
Untitled (series Limp Wrist)
Untitled (series Limp Wrist)
Untitled (series Limp Wrist)
Key hole, swimming pool
Untitled (series Limp Wrist)
Series 'Limp wrist'
Series "Indeterminate"
untitled (series "Indeterminate")
untitled (series "Indeterminate")
untitled (series "Indeterminate")
Eyes Wide Shut
Silver
Silver
Untitled
Untitled
It turned out it was not a person, but a situation
Untitled (series "...and suddenly, all is revealed"
Series "...and suddenly, all is revealed"
Installation view of diorama 'Window'
Installation view '...and suddenly, all is revealed'
'Haphazard monsters', installation view at galerie dudokdegroot, Amsterdam
Pop-up
I'm a myth
Untitled
Untitled
Untitled
Untitled
Untitled
Untitled
Untitled
Untitled (man's ear)
Installation view "Algorithm corrupted (thought, sheer comedy, of course)"
Installation view "Algorithm corrupted (thought, sheer comedy, of course)"
Da-ta, Da-ta
Untitled (crouching figure)
Cover Girl
Installation view "Witteveen Drawing"
Three Bearded Baby's
The Foundling
Three Figures in an Artificial Surrounding
White Sheet
Untitled (figure seen from below)
Untitled (figure seen from below)
Mirror Image no. 2
'The future is old', installation view
You may grow up to be a fish
Straight story
The middle place
Roberte wants to be kidnapped
Th future is old
The fraud
In the hedge
Do not look back
Installation view "How does your garden grow?"
Doctor putting on glove
A Company of Three
Night Nurse with Cup of hot Cocoa
Headfile
Surgeon
Ohhh!!!
Mommy
Untitled no. 7 (series The Teddy Bear Conventions)
Untitled no. 5 (series The Teddy Bear Conventions)
Family Plot
Lady with Girl (after 'Mme Reiset and her daughter' by Ingres)
Lady with Reed Basket
Boy & Militairy man
Sketch book
Sketch book

Algorithm corrupted (though sheer comedy, of course)

Een solotentoonstelling van Marijn Akkermans bij galerie dudokdegroot         Lauriergracht 80, Amsterdam                                                                                                                                              Opening op 13 januari tussen 16 - 18 uur                                                                                                                                 13 januari - 24 februari, 2018

In zorgvuldig gecomponeerde tekeningen probeert Marijn Akkermans (1975) grip te krijgen op de ambiguïteit van psychologische thema's en de ervaring van 'het zelf'. Zijn eerdere tekeningen werden bevolkt door archetypen van verpleegsters, reusachtige teddyberen, artsen, families, soldaten, zakenmannen en moeders. Innerlijke beleving, de persoonlijke leefsfeer van huiselijke situaties en collectieve fictie lopen door elkaar heen. Het zijn tekeningen die een vervreemdend gevoel van vertrouwdheid en gevaar oproepen.

In "Algorithm corrupted (though sheer comedy, of course)" zien we in Akkermans' nieuwe tekeningen androgyne figuren, oren, baby's, cijfers en bebaarde mannen. De figuren zijn groter dan levensgroot afgebeeld en hun representaties worden verstoord door illusionaire openingen zoals een doek dat opentrekt of een wijd opengesperde mond van een huilende baby. In deze openingen schuilt een andere meerduidige picturale realiteit. In andere tekeningen speelt de kunstenaar een beeldend spel met de openingen als op zichzelf staande vormen. Figuratie en abstractie doorkruisen elkaar in deze tentoonstelling. De inkttekeningen zijn opgebouwd uit transparante lagen gewassen inkt die een vervreemdende lichtschaduwwerking opleveren. Het grafische zwart-wit wordt gecombineerd met heldere kleuren.                                                                                                            

De titel van de tentoonstelling verwijst naar algoritmen als onzichtbare maar sturende elementen van onze perceptie. Langzaamaan leren digitaal gegenereerde algoritmen ons sneller en beter kennen dan wijzelf. Maar algoritmen worden niet alleen ontwikkeld door (monster) bedrijven en overheden op basis van ons internetgedrag, of door filmende reclameposters. Ook een mens zelf is een biologisch algoritme. Onze emoties en voorkeuren en de daaruit voortkomende keuzes liggen daardoor reeds voorgevormd vast in ons DNA. Ons vertrouwen in keuzevrijheid staat op losse schroeven. Wat betekent dit voor een kunstenaar? Is dat wat een kunstenaar maakt nog een autonome keuze te noemen? Kan de verbeelding het grid van algoritmen doorbreken, of is kunst maken slechts een hachelijke komedie? En hoe zit het met de interpretatie van de toeschouwer?                            Kunnen we onszelf zien en doorgronden, of is onze perceptie continue veranderlijk en ongrijpbaar? Marijn Akkermans toont de dualiteit tussen perceptie en deceptie, een bewustzijn van de twijfelachtige staat van onze overtuigingen.